lördag 11 mars 2017

+100cm gädda på fluga!

Nu har ju jag lovat att "nästa inlägg" skall handla om flugor och flugbindning. Jag får bryta det löftet tyvärr, det hände lite kul på fiskefronten som får klämma sig i mellan för tillfället.


Havsöringen är min favoritfisk att fiska efter men många gånger, t ex 6 månader om året, är havsöringen inget alternativ här på västkusten. Från 1 oktober t.o.m 31 mars råder det fiskeförbud efter havsöring, men fiskesäsongen tar ju absolut inte slut där. Snarare så startar en ny säsong med nytt spännande fiske. Jag började leta efter andra alternativ förutom det klassiska regnbågsfisket, vi har ju faktiskt mängder med vatten och vild fisk, ett av de alternativen jag fann var gäddflugfiske. Vilket jag fastnade för ganska omgående. Det är blixtsnabba hugg, stenhårda hugg och bra tyngd hos våra svenska krokodiler. En riktigt grym fisk fler borde testa på fluga!


Såhär brukar de se ut storleksmässigt. Foto: Peter Granstav

Det har blivit ett och annat gäddpass från flytringen i vinter/höstas och några gäddor har faktiskt velat vara med och tugga flugbindningsmaterial men de där lite bättre fiskarna har lyst med sin frånvaro tyvärr. Jag använder oftast flytring när jag fiskar efter gädda i sjöar, det underlättar fisket enormt mycket, känner jag. Är fortfarande rätt så ny inom gäddflugfisket och jag kan säga att det blir bara mer o mer spännande för varje kast.


Jag har dock inget körkort vilket kan göra det lite svårt att få ut ringen till fiskeplatserna men jag och Kim Palmqvist, min gode vän från West Coast Predator Society bestämde oss sent i torsdags kväll för ta oss ut på Sjön tillsammans med båt under fredagen.




Det log fortfarande lite snö på marken.
Så fort vi kom ut på sjön tog vinden oss längre ut. Vi drev med en sådan hastighet att vi fick avbryta fisket där och söka skydd i en lävik. Viken, som log på våran "bucketlist" för dagen, log näst intill helt spegelblank när vi kom fram, vi kände inte av vinden längre och solen värmde upp oss igen. Vi kom in i mitten av viken och jag kände att det var lite för grunt för min setup, en sjunk3 lina och en stor och tung Conehead framför gäddflugan så jag bestämde mig för att ta av "Konan". Flugan fiskade jag hem i rejäl hastighet för att undvika eventuellt bottennapp när vi drev inåt mot grundare vatten, men just då, när jag var påväg att lyfta upp flugan ur vattnet för att rigga om fick jag syn på en stor och guldglittrig fisk som kom i full fart efter flugan strax under ytan. När flugan var nån cm från att bryta ytan stannade fisken till. "H*lvete" tänkte jag bara när jag fick se att det var en fin gädda. Jag gjorde ett litet stopp och flugan sjunk ner ca 1 dm och då gick allt i slowmotion, men ändå så snabbt.


107cm lång, vikt = okänd. Fotograf: Kim Palmqvist

Samma sekund som jag gjorde stoppet såg jag hur fisken tog sats igen och flugan försvann rätt in i gapet. Jag hade en fruktansvärt dål
ig vinkel för att göra mothugg, men jag satte mothugget som tur var. Dock var jag väldigt orolig för att tappa gäddan under hela fighten men med lite hjälp från Kim kunde fisken, som bara krokats lite löst i läppen, säkras vid båten. Gäddan var lång, över metern. Solklart PB och min första gädda över 100cm. Fisken fick simma tillbaka ovägd, då vi enbart fått med oss en våg som tar max 3kg, men längden togs och hon mättes upp till 107cm vilket är ett nytt personbästa för mig på gädda.



Dagen fortsatte med strålande väder och trögt fiske. Vi tog en fikapaus och styrde sedan iväg och gjorde några sista ryck innan vi bestämde oss för att ge upp. Då lyckades jag pilla upp två stycken små gäddor till men där tog det slut, ingen mer fisk, inga mer kontakter. Mitt mål är en +10kg på fluga, lär INTE vara en lätt match att hitta men fiskar man inte får man inget!


Vi syns i naturen!


Mvh, Michael


1 kommentar: