torsdag 3 april 2014

1 April avklarad!

Då var min första premiär avslutad och allt för att få mig nöjd var att jag skulle få åtminstonde ett hugg iaf!

Mat, spö, vadare mm allt var färdigpackat och flugorna fint sorterade i askarna. 
Det var äntligen dags att ge sig ut på sin första riktade fisketur efter havsöring. 


Jag kommer ner till vattnet och ser en del vak, sätter ihop grejerna och tar på mig vadarna, när jag vadar ut mot vaken kommer det två st andra flugfiskare som tyvärr inte kunde se vaken då de kom från ett håll som gjorde att solens spegelbild på vattnet var i vägen, så de vadade ut mitt i vaken innan jag hade börjat kasta. Vaken slutade och jag kände mig sänkt.. Havsöringen hade då gått ut på lite djupare vatten och det var i perfekt avstånd för de andra två som flugfiskade, efter några kast fick den ena upp en vacker öring på ca 50-55cm. Jag drog några kast mot där jag hade sett vaken men ingenting.. Efter att ha fiskat av området både framför och bakom mig, höger och vänster utan ett enda hugg så begav jag mig bort till en annan plats där jag såg flera vak och ingen fiskare, underbart!

Vadar ut och kastar mot ett vak, pang säger det i grejerna men missar dock fisken (nu var det igång tänkte jag och fan så nöjd jag är att jag lyckades lura en havsöring till hugg) mer tid gick och hade en del hugg och följen in till fötterna. Det kändes som att de mestadels lekte med flugorna istället för att faktiskt vilja käka de, jag drog på lite mer hastighet i hemtagningen och pang pang pang där satt den! 
Årets första havsöring satt nu krokad men klev av efter bara några sekunder.. Självförtroendet var på topp då jag räknat med 0 hugg och 0 fisk då jag är helt nybörjare på flugfiske. 


Kort därefter small det på igen, den här gången lyckades jag landa fisken och det var en vacker havsöring på 40cm och min första havsöring på fluga var nu landad och min premiär var nu fixad! 
Fisken som var under måttet fick självklart simma tillbaka, kör dock C&R vilket som! 

Simma lungt, vi möts snart igen när du växt till dig! 


Dagen fortsatte med flera tappade havsöringar och massvis med hugg, jag testade ett nytt ställe, för mig helt främmande. Många fiskare fanns på plats och det kändes sådär hett men efter 2 kastet fick ja följe fram till fötterna på mig av en vacker havsöring på ca 45-50cm som tog flugan i ett nafs precis vid ytan men lyckades dock inte kroka den.. 
Fortsatte fiska på platsen med några hugg och en tappad fisk.. 

Nu var det dags att bege sig till sin startplats för dagen, tyvärr lyste havsöringen med sin frånvaro men något annat klev på min fluga.. 


En skrubbskädda hade slukat flugan och det var ny art för mig på fluga! 
Det gav mig ett gott skratt och en kul avslutning på min första premiär, underbart!

Måste även tillägga att flugfiske efter havsöring är något jag föll för vid första drillen, fyfn så gött det kändes och det är bra fart på fisken!! 

Dagens fluga: POLAR MAGNUS
Summering av dagen: HELT J*VLA UNDERBART! 

Nu önskar jag alla ett vidare fortsatt SKITFISKE!

Med vänlig hälsning, Michael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar